Как работи моторното масло

моторно масло

Моторното масло е от ключово значение за живота на двигателя. Това го знае всеки. Но с какво точно допринася то?

Как работи

Основната цел на моторното масло е да смазва движещите части на двигателя. Без него те ще се трият на сухо и ще се износят изключително бързо, ще прегряват лесно и дори могат да се счупят. Без качествено моторно масло напрактика бавно, но сигурно, убивате двигателя на автомобила си.

Моторното масло има и почистваща двигателя функция. В добрите продукти са добавени специални почистващи смеси, които разтварят и премахват остатъчните елементи, породени от впръскването на гориво и въздух и тяхната последваща експлозия. То разполага и с добавки за елиминиране на вредни за двигателя киселини. Освен това маслото действа и като уплътнение, което допълнително спомага за постигане на оптималните стойности на двигателя. То защитава блока и от корозия. С течение на времето обаче маслото се замърсява и трябва да се смени. В противен случай се рискува пресичането му и вместо да помага на двигателя, то ще започне да му пречи. Ако се сменя според указанията на производителя, няма да имате проблеми и двигателят ви ще е винаги чист и в оптимално здраве.

Какви видове има

Моторното масло се предлага в три основни категории: обикновено (натурално), синтетитчно и полусинтетично. Обикновеното е произведено от нефт и изцяло органични продукти. Синтетичното е съставено само от изкуствени смеси и елементи, част от които са създадени на базата на петролни продукти. Полусинтетичното масло е смес от синтетично и обикновено масло.

Какво означават индексите

Сигурно сте забелязали, че маслата имат различни индекси, например 10W-40, 5W-30 и т.н. Те означават гъстотата на маслото. Първият индекс символизира гъстотата на маслото при зимни температури. Колкото по-нисък е индексът, при толкова по-ниски температури то ще бъде „по-тънко”, което е важно за запалването на двигателя зимата. Самото число е температурата по Фаренхайт и може да бъде 5, 10, 15 и в редки изключения – 20. Второто число е рейтинг на гъстотата на маслото при нормална работна температура на двигателя. То може да бъде от 20 до 60. По-висока стойност означава по-гъсто масло. Затова е важно да се съобразявате с изискванията на производителя на двигателя.